KONCEPCJA ARCHITEKTONICZNA BUDYNKU BIUROWEGO przy ul. SASKIEJ 12 w WARSZAWIE
Założenia ogólne
1.Ponieważ głównym, a zarazem jedynym założeniem programowym organizatorów jest maksymalizacja uzyskanych w projekcie powierzchni użytkowych projektowanych biur, w opracowanej koncepcji przyjęliśmy założenie pełnego wykorzystania działki tj. przyjęliśmy usytuowanie budynku w minimalnych dopuszczanych prawem odległościach od granicy działki. l tak: ściany północna budynku usytuowane są w odległości 4 m od granicy działki, ściana wschodnia w części usytuowana jest w odległości 3 m od granicy działki a w części w odległości 4 m od granicy (fragmenty z otworami), ściana południowa (od strony ulicy Saskiej) oparta jest na linii zabudowy wskazanej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego obszaru Saskiej Kępy, a ściana zachodnia częściowo usytuowana jest w granicy działki (w miejscu dziś stojącego budynku biurowego i garażowego) a częściowo w odległości 4 m od granicy działki. Budynek jest projektowany jako prostopadłościan z wyciętym patio od strony zachodniej (budynek o rzucie w kształcie litery „C" z otwarciem na zachód). Przy takim usytuowaniu i formie budynku założyliśmy, że fragmenty elewacji zachodniej i wschodniej są ścianami pełnymi, natomiast elewacje północna, południowa oraz elewacje wewnętrzne patia są ścianami przeszklonymi - doświetlającymi. Taki układ elewacji budynku współgra z istniejącą zielenią (drzewami).
2.Ze względu na ustaloną w planie miejscowym maksymalną wysokość zabudowy do 15 m i w/w maksymalizację uzyskanych powierzchni użytkowych przyjęliśmy wariant 5-ciu kondygnacji, każda o wysokości 3 m brutto (czyli ok. 2,70 m netto). Oznacza to konieczność zastosowania w budynku wentylacji mechanicznej nawiewne - wywiewnej. Jednocześnie dla uzyskania prawidłowej proporcji budynku i konieczności sytuowania na dachu elementów instalacji wentylacyjnej oraz kotłowni w poziomie dachu projektowany jest system ram słupowo – ryglowych (pergole z zielenią) tworzący de facto 6-tą ażurową kondygnację - dach użytkowy z tarasami zielonymi.
3.Ze względu na podane zalecenie unikania 2-giej kondygnacji podziemnej przyjęliśmy założenie wykonania parkingu podziemnego z niezbędnymi pomieszczeniami technicznymi na jednym poziomie piwnic i dlatego: - projektowane jest podpiwniczenie całej działki (za wyjątkiem pasów szerokości ok. 2 m o strony zachodniej, północnej i częściowo południowej - (z uwagi na rosnące drzewa i ich system korzeniowy),
- rampy zjazdowa i wyjazdowa szerokości 2,7 m każda usytuowane są wzdłuż granicy zachodniej i północnej, zjazdowa - zachodnia jest usytuowana pod budynkiem, a wjazdowa północna jest otwarta i biegnie wzdłuż ściany budynku,
- układ konstrukcji budynku dla optymalizacji parkingu projektowany jest jako słupowo - płytowy na siatce 5,4/5,4 m.
Takie rozwiązania umożliwiają w prosty sposób wykonanie opcji 2 garażu tzn. opcji z windą garażową oraz co równie istotne umożliwiają wykonanie ewentualnej drugiej kondygnacji garaży bez radykalnych zmian układu piwnic, parteru i pięter.
4.Ze względu na niedookreśloną formułę programową (a więc otwartą) mówiącą jedynie o funkcji biurowej budynku w naszym projekcie proponujemy takie rozwiązanie parteru aby możliwe było także usytuowanie tam lokali np. usługowo - handlowych z własnymi wejściami przy zachowaniu niezależnego wejścia do kondygnacji biurowych. Także dlatego proponujemy w parterze przy partii wejściowej fragmenty o większej wysokości tzn. wysoki hali z antresolami prowadzący do patia głównego.
5.Przy zakładanej powierzchni użytkowej biur (także z ewentualnymi powierzchniami usługowo -handlowymi w parterze) wynoszącej ca 2 500 m2 maksymalna możliwa ilość ludzi zatrudnionych w budynku wynosi ca 500 osób. Taka ilość osób dla budynku średnio - wysokiego stwarza konieczność -(przez wzgląd na przepisy ppoż.) zastosowania jednej zamkniętej (obudowanej) klatki schodowej.
OPIS ROZWIĄZAŃ FUNKCJONALNO - PRZESTRZENNYCH
A. PIWNICE -1
W poziomie piwnic zaprojektowaliśmy garaż podziemny z 41 miejscami postojowymi w tym 9 nieprzejezdnych - zależnych i 3 dla niepełnosprawnych, a także pomieszczenia techniczne (przyłącze wody, rozdzielnię elektryczną). Do garażu prowadzą dwie jednokierunkowe rampy zjazdowa i wyjazdowa dla parkujących samochodów – opcja 1.
W opcji 2 z podjazdu w poziomie parteru po granicy zachodniej dojeżdża się do windy parter – piwnica a wyjeżdża windą piwnica - parter i po terenie wzdłuż północnej granicy działki. Do poziomu piwnic sprowadzona jest klatka schodowa i jedna winda osobowa.
B. PARTER ± O
W poziomie parteru zaprojektowaliśmy lokale biurowe - (opcja usługowo - handlowe), jednoprzestrzenne lub z podziałami na lokale różnej powierzchni w różnych wariantach przeznaczenia (rzut parteru - warianty a-b-c-d-e) w następującym układzie przestrzennym:
- od strony ulicy Saskiej (elewacja południowa) projektowane jest wejście główne do budynku oraz dwukondygnacyjny hali z recepcją i ochroną prowadzący do patia z ekspozycją na zachód.
Czterokondygnacyjne patio zamknięte jest od strony zachodniej łukową ścianą przechodzącą w formę zadaszenia. Ściana ta do wysokości drugiej kondygnacji jest łupiną betonową a powyżej przeszkloną stalową konstrukcją z. podłużnymi - pionowymi żebrami i poprzecznymi - poziomymi płatwiami.
- przy patio i hallu zlokalizowany jest trzon komunikacyjny z klatką schodową, windami i pomieszczeniami techniczno - magazynowymi oraz zapleczem sanitarnym. Do tej części parteru prowadzi drugie, boczne wejście do budynku od strony wschodniej.
C. POZIOM PIĘTER +1.+2, +3, +4
W poziomie pięter zaprojektowaliśmy powierzchnie biurowe uformowane w kształcie litery „C" z otwarciem na patio poprzez antresole, które stanowią jednocześnie ciągi komunikacji poziomej (otwarte korytarze).
Ciągi komunikacyjne połączone są klatką schodową, windami i zespołami sanitarnymi (sanitariaty i pomieszczenia gospodarcze).
Na poziomie pierwszego piętra (+1), w zachodniej części - trakcie nad rampą zjazdową proponujemy oprócz dodatkowych sanitariatów lokal gastronomiczny z salą otwartą na patio.
Powierzchnie biurowe pięter mogą działać jako open space-y lub jako indywidualnie dzielone na pomieszczenia niezależne biura.
Pomieszczenia przy pionie klatki schodowej mogą być zarówno pomieszczeniami biurowymi jak i pomieszczeniami pomocniczymi (serwerownie, magazyny, kopiamie itp.).
D. POZIOM DACHU +5
Na poziomie dachu zaprojektowanym jako odwrócony taras oprócz niezbędnych urządzeń i pomieszczeń technicznych tj. kotłowni gazowej, agregatorów wentylacyjnych i wywiewek proponujemy urządzenie tarasów z zielenią (także wysoką).
Na fragmentach tarasy te przekrywane są pergolami z zielenią pnącą.
Klatka schodowa prowadzi na poziom dachu.
OPIS ROZWIĄZAŃ KONSTRUKCYJNO - MATERIAŁOWYCH
Konstrukcja budynku projektowana jest jako szkieletowa, słupowo - płytowa, żelbetowa. Przy stosunkowo małych rozpiętościach (siatka 5,5/5,4 m) projektowane przekroje słupów, belek i płyt stropowych nie muszą być przewymiarowane i nadmiernie zbrojone, l tak projektujemy słupy o przekrojach ok. 40/30 cm, płyty stropowe ok. 20 cm, belki obwiedniowe ok. 20 cm.
Ściany zewnętrzne pełne (wschodnia i zachodnia) projektowane są jako wylewane na fragmentach, a na pozostałych murowane.
Ściany zewnętrzne północna i południowa są projektowane jako szklone w konstrukcji stalowej systemowej, słupowo ryglowej.
Łukowa ściana zamykająca patio przechodząca w formę zadaszenia projektowana jest jako łupina żelbetowa i przeszklona stalowa konstrukcja żebrowo - płatwiowa.
UWAGI KOŃCOWE
Przyjęte rozwiązania funkcjonalno - przestrzenne oraz konstrukcyjno - materiałowe są proste i niewymagające szczególnych zabiegów technologicznych co w efekcie oznacza naszym zdaniem optymalizację kosztów i czasu realizacji inwestycji.
ZESTAWIENIE POWIERZCHNI BUDYNKU
A. GARAŻ (PIWNICE -1)
Powierzchnia całkowita 1264 m2
Powierzchnia użytkowa 1101 m2
Powierzchnia użytkowa pomieszczeń technicznych 107 m2
Komunikacja 14 m2
B. PARTER ±0
Powierzchnia całkowita 763 m2
Powierzchnia użytkowa biurowo - handlowo -usługowa 540 m2
Powierzchnia użytkowa sanitariatów, pomieszczeń pomocniczych 107 m2
Komunikacja 116 m2
C. PIĘTRO +1
Powierzchnia całkowita 721 m2
Powierzchnia użytkowa biur 455 m2
Powierzchnia użytkowa pomieszczeń pomocniczych 22 m2
Powierzchnia użytkowa lokalu gastronomicznego 101 m2
Powierzchnia użytkowa sanitariatów 40 m2
Komunikacja 95 m2
D. PIĘTRO +2
Powierzchnia całkowita 709 m2
Powierzchnia użytkowa biur 517 m2
Powierzchnia użytkowa pomieszczeń pomocniczych 23 m2
Powierzchnia użytkowa sanitariatów 40 m2
Komunikacja 112 m2
D. PIĘTRO +3
Powierzchnia całkowita 707 m2
Powierzchnia użytkowa biur 517 m2
Powierzchnia użytkowa pomieszczeń pomocniczych 23 m2
Powierzchnia użytkowa sanitariatów 40 m2
Komunikacja 110 m2
D. PIĘTRO +4
Powierzchnia całkowita 673 m2
Powierzchnia użytkowa biur 517 m2
Powierzchnia użytkowa pomieszczeń pomocniczych 23 m2
Powierzchnia użytkowa sanitariatów 40 m2
Komunikacja 76 m2
ZESTAWIENIE POWIERZCHNI l KUBATUR
Powierzchnia działki 1386 m2
Powierzchnia zabudowy 763 m2
Powierzchnia całkowita części podziemnej 1264 m2
Powierzchnia całkowita części podziemnej 1208 m2
Powierzchnia całkowita części nadziemnej 3573 m2
Powierzchnia użytkowa części nadziemnej (sumaryczna) 3005 m2
Powierzchnia komunikacji 523 m2
Kubatura 14821 m2
BILANS INTENSYWNOŚCI ZABUDOWY I POTRZEB PARKINGOWYCH
- Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego obszaru Saskiej Kępy dla kwartału 72-M/UO/KSp ustala maksymalną intensywność zabudowy dla działki o funkcji z zakresu usług 2,5 pow. działki 1386m2 x 2,5 = 3465 + 5% = 3638,25m2 (tolerancję ±5% dopuszcza plan §3 pkt 18). Powierzchnia całkowita projektowanego budynku (części nadziemnej) wynosi 3573m2 < 3638m2 czyli intensywność zabudowy dla projektowanego budynku jest zgodna z wymogami planu.
- Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego ustala dla biur, urzędów wskaźnik parkingowy w wysokości 10+18 m.p./1000 m2 p.uż.
Sumaryczna powierzchnia użytkowa budynku -'3005 m2
3005 x 10 = 30,05
3005x18 = 54,09
- wymagana ilość miejsc postojowych 30-*-54.
Zaprojektowaliśmy 41 miejsc postojowych co spełnia wymogi planu.